W dniu 28 maja 2024 roku odbyła się 18 sesja Rady Miasta Siemianowic Śląskich, zwołana zgodnie z artykułem 20 ustęp 1 ustawy o samorządzie gminnym. Na sesji obecnych było 20 radnych, co stanowiło kworum niezbędne do prowadzenia obrad i podejmowania prawomocnych uchwał. Ustawowy skład rady wynosi 23 radnych.
Sesję otworzył przewodniczący Rady Miasta, witając obecnych: pana prezydenta Rafała Piecha, pierwszą zastępcę prezydenta miasta panią Agnieszkę Gładysz, drugą zastępcę prezydenta miasta panią Beatę Gałecką, skarbnika miasta panią Katarzynę Chrapek Rogowską, sekretarza miasta pana Adama Skowronka. Przywitano również naczelników, kierowników referatów, pracowników urzędu miasta wspierających sesję, komendantkę straży miejskiej panią Angżelikę Wojciechowską, a także mieszkańców obecnych fizycznie oraz śledzących obrady przez internet. Na końcu przewodniczący przywitał radnych. Przypomniano skład komisji uchwał: pani Beata Breguła, Alicja Piech, Michał Blacha, Tomasz Nowara, Paweł Zigiel.
18 sesja Rady Miasta Siemianowic Śląskich
Zmiany i Uzupełnienia Porządku Obrad
Przystąpiono do omówienia zmian i uzupełnień porządku obrad. Poinformowano, że prezydent miasta 21 maja skierował pod obrady projekty uchwał o numerach roboczych 12 (w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025-2040) oraz 13 (w sprawie zmiany budżetu miasta na 2025 rok). Wprowadzenie tych uchwał nie wymagało głosowania. Projekty te były już przedmiotem obrad komisji polityki społecznej, rozwoju miasta i inwestycji, a także finansowo-budżetowej.
Klub radnych Koalicji Obywatelskiej 22 maja skierował projekt uchwały o numerze roboczym 14 (w sprawie nadania dyplomu zasłużonym dla Siemianowic Śląskich panu Mikołajowi Wajdzie). Wprowadzenie tej uchwały również nie wymagało głosowania, a projekt był omawiany na komisjach polityki społecznej, rozwoju miasta i inwestycji oraz finansowo-budżetowej.
Również 22 maja klub radnych Platformy Obywatelskiej skierował projekt uchwały o numerze roboczym 15 (w sprawie przywrócenia poprzedniej wysokości stawek czynszowych w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy). Wprowadzenie tej uchwały do porządku obrad nie wymagało głosowania. Projektem tym zajmowały się komisje polityki społecznej, rozwoju miasta i inwestycji, a także finansowo-budżetowa. (W dalszej części sesji uchwała nr 15 została wycofana z porządku obrad na wniosek klubu).
27 maja klub radnych SMS skierował projekt uchwały o numerze roboczym 16 (w sprawie przyjęcia apelu do prezydenta miasta o przeanalizowanie możliwości odzyskania budynku po byłej szkole przy ulicy Wiejskiej 2, przeprowadzenia w nim remontu i stworzenia miejsca kultury oraz lokalu wyborczego). Przewodniczący podkreślił, że wprowadzenie tej uchwały wymaga głosowania bezwzględną większością ustawowego składu rady. Wiceprzewodniczący Grzegorz Mul zabrał głos w tej sprawie, podkreślając, że obszar Bańgowa i Przełajki jest „pustynią kulturalną” i tego typu obiekt byłby tam bardzo potrzebny. Projekt apelu dotyczy przeanalizowania możliwości, co uznał za „niegroźną uchwałę”. Radni otrzymali projekt z uzasadnieniem. Rada Miasta przyjęła wniosek o uzupełnienie porządku sesji o projekt uchwały nr 16, przy 22 głosach za, braku głosów przeciw i wstrzymujących się.
Następnie zaproponowano zmianę kolejności procedowania projektów uchwał w punkcie siódmym, aby projekty nr 12 i 13 były rozpatrywane na początku. Propozycja zmiany kolejności procedowania uchwał została przyjęta jednogłośnie (23 głosy za).
Zatwierdzenie Protokołu
Przejściowo do punktu trzeciego, dotyczącego zatwierdzenia protokołu z sesji Rady Miasta z dnia 24 kwietnia 2025 roku. Poinformowano, że do dnia poprzedniego nie wpłynęły żadne poprawki do protokołu. Protokół został zatwierdzony jednogłośnie przez Radę Miasta (23 głosy za).
Informacja Prezydenta Miasta z Działalności w Okresie Międzysesyjnym
W punkcie czwartym prezydent miasta przedstawił informację o swojej działalności w okresie międzysesyjnym. Przedstawił statystyki: 60 podjętych zarządzeń, 3 posiedzenia, 9 projektów uchwał skierowanych pod obrady rady, 22 złożone interpelacje i zapytania, 25 wydanych upoważnień, 16 wydanych pełnomocnictw, 17 osób przyjętych w ramach skarg, wniosków i interwencji.
Przedstawił najważniejsze wydarzenia i inwestycje:
- Pozyskanie 150 milionów złotych dotacji na utylizację odpadów niebezpiecznych znajdujących się przy ulicy Wyzwolenia, gdzie miał miejsce duży pożar. Umowa z wojewodą Markiem Wójcikiem została oficjalnie podpisana. Planowane jest usunięcie odpadów w ciągu trzech lat, z roczną transzą 50 milionów złotych, co jest prawdopodobnie podyktowane możliwościami przerobowymi spalarni.
- Pozyskanie ponad 2.2 miliona złotych na projekt wsparcia szkolnictwa branżowego w Siemianowicach Śląskich, przewidującego szkolenia i staże dla uczniów szkół zawodowych.
- Inwestycje w infrastrukturę sportową i oświatową:
- Modernizacja ogólnodostępnego boiska przy Meritum Siemianowice Śląskie (wartość umowy 757 tys. zł, termin realizacji 20 września 2025).
- Wymiana nawierzchni boiska na terenie Szkoły Podstawowej nr 11.
- Modernizacja boiska na Bańgowie (wartość umowy 432 tys. zł, termin realizacji 20 sierpień).
- Budowa nowego żłobka (budżet 4 mln 895 tys. zł).
- Projekty z Budżetu Obywatelskiego: Realizacja wybiegu dla psów „Ciapkowo” (144 tys. zł) oraz strefy Crossfit/Workout na terenie Szkoły Podstawowej nr 5 (123 tys. zł).
- Infrastruktura drogowa: Otwarto przetarg na wymianę i modernizację nawierzchni ulic i chodników w dzielnicach Michałkowice i Bańgów (ulice Okrzei, Władysława Andersa 1) oraz modernizację chodnika przy ulicy generała Władysława Sikorskiego. Trwają prace nad chodnikami z projektów budżetu obywatelskiego (ulica ZPP Niepodległości, Reymonta, Reymonta 20).
Przewodniczący Rady Miasta podziękował prezydentowi za informację, szczególnie podkreślając znaczenie dotacji 150 milionów złotych na utylizację odpadów.
Dyskusja i Pytania do Informacji Prezydenta
Następnie radni zadawali pytania dotyczące przedstawionej informacji:
- Radny Grzegorz Mul pytał o zakres utylizacji odpadów za 150 milionów złotych – czy obejmuje tylko teren po pożarze na Wyzwolenia, czy także wysypisko na Chemicznej i pozostałości na ścieżce rowerowej. Prezydent potwierdził, że 150 milionów złotych jest dedykowane wyłącznie ulicy Wyzwolenia. Sprawa ulicy Chemicznej jest przedmiotem sporu z marszałkiem i decyzji sądu, a za odpady na ścieżce rowerowej odpowiedzialny jest RDOŚ na mocy decyzji sądu. Prezydent wspomniał o apelach do rządu i wojewody o wzmożenie kontroli na granicach w celu powstrzymania nielegalnego importu odpadów i podzielił się pozytywną informacją od wojewody, że takie kontrole przynoszą efekty i od kilku miesięcy nie wykryto przypadków nielegalnego przewozu. Zaapelował również o zmianę przepisów, aby odpowiedzialność za odpady na terenach prywatnych spoczywała na właścicielach, a nie na gminie czy rządzie.
- Radny Adam Klacka poruszył kwestię odpowiedzialności za sprawy odpadów komunalnych w urzędzie miasta, nawiązując do publicznych informacji i filmiku w sieci. Wspomniał o piśmie podpisanym przez sekretarza, które wskazywało na odpowiedzialność ówczesnej wiceprezydent, która w filmiku miała twierdzić, że nigdy nie zajmowała się tymi kwestiami. Prezydent przedstawił grafikę pokazującą, jak kształtowała się odpowiedzialność za dany wydział w poszczególnych latach i kto odpowiadał – była to stała odpowiedzialność, a nie tylko zastępstwa. Powiedział, że urząd miasta jako pierwszy zgłosił nieprawidłowości do prokuratury. Wiceprzewodnicząca Anna Zasada-Chorab odniosła się do sprawy, wyjaśniając, że w okresie, gdy była drugim zastępcą prezydenta (2014-2019), odpowiadała za edukację, kulturę, sport i politykę społeczną. Potwierdziła podpisywanie dokumentów podczas zastępstwa za pierwszego zastępcę, ale zaznaczyła, że za procedowanie odpowiadał naczelnik, a decyzje, o których mowa (z 2018 r.), dotyczyły okresu, gdy odpowiedzialność spoczywała na pierwszym zastępcy. Podkreśliła, że nie miała kontaktu z CBA ani prokuraturą i nie ma żadnych zarzutów. Wywiązała się dyskusja pomiędzy prezydentem a wiceprzewodniczącą dotycząca zakresu jej odpowiedzialności.
- Radna Anna Zasada-Chorab pytała o plany dotyczące kamienicy przy ulicy Chemicznej, nawiązując do reportażu w telewizji. Prezydent poinformował, że w ostatnim czasie przeprowadzono tam remonty (wymiana okien, kominów, części dachu) i przewidziane są kolejne etapy. Związał to z potrzebą środków finansowych, które w części pochodzą z czynszów, tłumacząc konieczność podniesienia stawek, jednocześnie zaznaczając, że Siemianowice wciąż mają najniższe czynsze w regionie.
- Radny Michał Blacha dopytywał o realizację modernizacji łazienek w II Liceum Ogólnokształcącym, zaniepokojony informacją od dyrektor szkoły, że plan może ulec zmianie na remont tylko pionu, a także zarzutami dyrektor wobec radnych. Skarbnik miasta wyjaśniła, że pierwotnie w budżecie było 400 tys. zł na łazienki, ale kwota została zmieniona na 200 tys. zł przed sesją grudniową. Następnie, na wniosek dyrektor szkoły, zmieniono zadanie z „modernizacji łazienek” na „modernizację pionu” z powodu awarii. Skarbnik podkreśliła, że zmiana zadania nastąpiła na wniosek dyrektor, a nie radnych. Radny Blacha wyraził niezadowolenie z takiej sytuacji, wskazując, że w budżecie widnieje modernizacja łazienek i oczekuje realizacji tego zadania, pytając o możliwość połączenia remontu pionu i łazienek. Przewodniczący sesji sugerował, że takie szczegółowe kwestie należy wyjaśniać poza sesją.
- Radny Tomasz Nowara pytał o przyczynę rezygnacji z utworzenia klasy mundurowej w Zespole Szkół Sportowych i V Liceum Ogólnokształcącym na rok szkolny 2025/2026, mimo zainteresowania uczniów i pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Wiceprezydent Beata Gałecka wyjaśniła, że dyrektor szkoły niedawno złożył wniosek o budowę strzelnicy, a nabór do klasy mundurowej zostanie uruchomiony dopiero po zrealizowaniu tej inwestycji. Tłumaczyła, że uzgodniono, iż posiadanie strzelnicy stanowi atut promocyjny dla kierunku. Radny upewnił się, że nie jest to formalny wymóg do otwarcia klasy, na co wiceprezydent odpowiedziała, że to „nasze zasady”, związane z możliwością ćwiczeń.
- Radny Grzegorz Mul pytał o plany rozbudowy linii tramwajowych i ewentualne konsultacje społeczne z mieszkańcami, wspominając o różnych koncepcjach, w tym do Michałkowic. Prezydent poinformował, że sekretarz przygotuje obszerną informację o wariantach opracowanych przez Tramwaje Śląskie. Rozmowy są prowadzone, a Tramwaje Śląskie zaproponują spotkanie, gdy będą konkrety. Uważa, że konsultacje społeczne są przedwczesne, dopóki inwestor (Metropolia) nie znajdzie modelu finansowego.
- Radny Marcin Jand pytał o doprecyzowanie zapisu dotyczącego lokalizacji projektów w Budżecie Obywatelskim, gdzie mowa o „osiedlu lub ulicy”. Zwrócił uwagę, że miasto nie ma formalnie ustanowionych osiedli czy dzielnic. Potrzebował szybkiej odpowiedzi, gdyż trwa nabór wniosków do 17 czerwca. Prezydent zasugerował, że odpowiedź na piśmie przygotuje mecenas.
Wiceprzewodniczący Wojciech Okoń wyraził zażenowanie sposobem prowadzenia dyskusji i „przepychankami” podczas sesji, apelując o współpracę radnych. Prezydent przyznał, że też chciał uniknąć eskalacji napięć i apeluował o transparentne działania i współpracę zamiast „szukania haków” czy „gierek”, które irytują mieszkańców.
Podjęcie Uchwał
Następnie Rada przystąpiła do głosowania nad projektami uchwał w punkcie siódmym.
- Uchwała nr 12 (Zmiana wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025-2040): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 13 (Zmiany w budżecie miasta na 2025 rok): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne. Radny Tomasz Nowara pytał, co się stanie, jeśli koszt utylizacji odpadów na Wyzwolenia w przetargu przekroczy dotację 150 mln zł. Wiceprezydent potwierdziła, że 150 mln zł to kwota oszacowana z górką. Jeśli oferty przekroczą tę kwotę, przetarg zostanie unieważniony i ogłoszony ponownie, ponieważ Ministerstwo nie przekaże większych środków. Wskazała, że jest kilkanaście firm zdolnych do utylizacji, m.in. z bazy marszałka. Na pytanie o możliwość utylizacji przez firmy z Siemianowic na terenie miasta, wskazała na MPGK w konsorcjum jako potencjalną firmę, zaznaczając, że kluczowe są pozwolenia i wolne moce przerobowe instalacji.
- Uchwała nr 1 (Uchwalenie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w Michałkowicach, etap pierwszy): Najpierw przegłosowano Załącznik nr 2 dotyczący sposobu rozpatrzenia nieuwzględnionych uwag – przyjęty jednogłośnie (23 głosy za). Następnie przyjęto główny projekt uchwały nr 1 jednogłośnie (23 głosy za). Radna Patrycja Woźniczko pytała, kiedy będzie można rozpocząć inwestycje na tym terenie – wiceprezydent odpowiedziała, że po publikacji uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i upływie czasu do jej wejścia w życie.
- Uchwała nr 2 (Przyjęcie strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2025-2028): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Komisje zaopiniowały uchwałę pozytywnie. Radna Anna Zasada-Chorab skrytykowała ogólność dokumentu i błędy w poprzedniej strategii senioralnej (dotyczące liczby seniorów), oferując szkolenia w tym zakresie.
- Uchwała nr 3 (Przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej na rok 2024): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Komisje zaopiniowały uchwałę pozytywnie. Radny Paweł Zigiel zwrócił uwagę na brak danych dotyczących mężczyzn w wieku 60-64 lata w tabeli demograficznej, na co wiceprezydent obiecała weryfikację, wskazując na możliwość błędu w danych zasysanych z systemu ministerialnego.
- Uchwała nr 4 (Przyjęcie sprawozdania z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2024 roku): Przyjęta (22 głosy za, 1 wstrzymujący się). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 5 (Wyrażenie zgody na pierwszeństwo nabycia lokalu garażowego przez najemcę przy ulicy Starej): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 6 (Wyrażenie zgody na pierwszeństwo nabycia lokalu garażowego przez najemcę przy ulicy Starej Katowickiej): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 7 (Wyrażenie zgody na odstąpienie od trybu przetargowego przy dzierżawie gruntu przy ulicy Czeladzkiej/Gałczyńskiego): Przyjęta (19 głosów za, 4 przeciw). Opinie komisji były zróżnicowane (jednogłośnie za polityka społeczna, 2 za i 1 wstrzymujący rozwój miasta, jednogłośnie za finansowo-budżetowa).
- Uchwała nr 8 (Nadanie pośmiertnie dyplomu „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich” Janowi „Kyksowi” Skrzekowi): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne. Planowane jest wręczenie dyplomu na sesji uroczystej.
- Uchwała nr 9 (Nadanie pośmiertnie dyplomu „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich” Halinie Stęślickiej): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 10 (Nadanie dyplomu „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich” Jackowi Guzemu): Przyjęta (22 głosy za, 1 osoba nie brała udziału). Opinie komisji były pozytywne.
- Uchwała nr 11 (Nadanie dyplomu „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich” Stanisławowi Skrzypcowi): Przyjęta (22 głosy za, 1 osoba nie brała udziału). Opinie komisji były pozytywne. Przewodniczący zasugerował wręczenie dyplomu na obchodach 80-lecia Siemianowiczanki, klubu, z którym związany był pan Skrzypiec. Prezydent sprostował, że pan Stanisław Skrzypiec odbierze dyplom osobiście. Zaznaczono, że pan Skrzypiec ma ponad 90 lat i dobrze się czuje.
- Uchwała nr 14 (Nadanie dyplomu „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich” Mikołajowi Wajdzie): Przyjęta (19 głosów za, 3 wstrzymujące się, 1 osoba nie brała udziału). Wnioskodawcą był klub Koalicji Obywatelskiej. Przewodniczący osobiście cieszył się z uchwały, wspominając, że pan Wajda wprowadzał go w pracę radnego. Prezydent potwierdził, że pan Wajda odbierze dyplom osobiście.
- Uchwała nr 15 (Przywrócenie poprzedniej wysokości stawek czynszowych w lokalach komunalnych): Na wniosek wnioskodawcy (klub Platformy Obywatelskiej) uchwała została wycofana z porządku obrad większością bezwzględną (22 głosy za, 1 osoba nieobecna/problem techniczny).
- Uchwała nr 16 (Apel w sprawie odzyskania budynku po byłej szkole przy ul. Wiejskiej 2): Przyjęta jednogłośnie (23 głosy za). Klub SMS był wnioskodawcą. Prezydent poinformował, że zlecił analizę prawną i działania w celu przejęcia budynku. Potwierdził, że lokal wyborczy został przeniesiony z tego budynku ze względów bezpieczeństwa, a mieszkańcy nie zgłaszali z tego powodu pretensji. Radni podkreślili potrzebę stworzenia w tym miejscu centrum kultury i lokalu wyborczego dla mieszkańców Bańgowa i Przełajki. Prezydent obiecał pisemną informację o statusie prawnym i stanie technicznym budynku. Dzierżawa budynku jest na 40 lat, pozostało 20 lat, ale procedura odzyskania jest w toku. Poinformował również, że w przyszłości lokal wyborczy dla rejonu Wichrowych Wzgórz będzie mieścił się w nowym żłobku. Radna Anna Zasada-Chorab zwróciła uwagę na dynamiczny rozwój dzielnicy i sugerowała aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na tworzenie klubów młodzieżowych.
Sprawy Informacyjne
W punkcie ósmym omówiono sprawy informacyjne. Przewodniczący poinformował o wpłynięciu zarządzenia zastępczego wojewody śląskiego, które daje Radzie Miasta oraz radnemu Marcinowi Janocie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w terminie 30 dni. Radny Marcin Janota oświadczył, że będzie odwoływał się indywidualnie.
Poinformowano o zaproszeniu od Śląskiego Klubu Golfowego na spotkanie w celu omówienia planów. Zaproponowano spotkanie na początku lipca.
Zaproszono wszystkich na uroczystą sesję Rady Miasta 11 czerwca o godzinie 17:30 w Parku Tradycji, z okazji 35-lecia samorządu, podczas której zostaną wręczone uchwalone dyplomy „Zasłużony dla Siemianowic Śląskich”.
Odczytano podziękowanie od mieszkańców dla radnej Anny Rzejmu za jej zaangażowanie w zabezpieczenie mieszkania zmarłego sąsiada.
Radny Paweł Zigiel podziękował radnemu Marcinowi Janocie za jego gest dotyczący odwołania od zarządzenia wojewody. Radny Tomasz Nowara podziękował w imieniu stowarzyszenia „Mieszkańców Siemianowic” za udział w akcji sprzątania hałdy i zaprosił na wędkarski dzień dziecka 1 czerwca.
Zamknięcie Sesji
Przewodniczący Rady Miasta zamknął 18 sesję Rady Miasta Siemianowic Śląskich.
Uchwały dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej TUTAJ
Autorzy: zespół redakcyjny ForumSiemiona.pl – łączymy doświadczenie dziennikarskie, merytoryczną rzetelność i optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Masz własne wideo lub inne informacje? Napisz do nas: AdminForumSiemiona@proton.me
Chcesz wiedzieć więcej o sprawach ważnych dla NGO z Siemianowic Śląskich? Dołącz do naszej społeczności na Forum Siemiona! Dyskutuj, komentuj i bądź na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami w naszym mieście. 📢 Odwiedź Forum Siemiona i dołącz do Strefy NGO już teraz!