Nowe Przepisy o Drewnie Opałowym w Polsce: Fakty i Mity

Nowe Przepisy o Drewnie Opałowym w Polsce fakty i mity

Nowe Przepisy o Drewnie Opałowym w Polsce — Przedstawiamy Fakty i Mity!

Informacje o nowych przepisach dotyczących drewna opałowego wchodzących w życie we wrześniu 2025 roku wzbudziły wiele emocji i pytań. ForumSiemiona przeprowadziło szczegółową analizę dostarczonych źródeł, aby zweryfikować prawdziwość tych doniesień i wyjaśnić, co naprawdę czeka właścicieli domów ogrzewanych drewnem.

Terminy i podstawowe założenia nowych przepisów

Informacja o wprowadzeniu nowych przepisów od września 2025 roku jest prawdziwa. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało rozporządzenie w sprawie definicji drewna energetycznego, które faktycznie wejdzie w życie na przełomie sierpnia i września 2025 roku. Wiceminister klimatu i środowiska Mikołaj Dorożała potwierdził, że dokument jest już gotowy i w maju 2025 roku przejdzie proces notyfikacji w Unii Europejskiej, a następnie nastąpi trzymiesięczny okres wdrożenia.

Głównym celem nowych regulacji jest ograniczenie wykorzystywania pełnowartościowego drewna w celach opałowych, co według ministerstwa jest niekorzystne z punktu widzenia ochrony zasobów leśnych. Resort klimatu dąży do tego, by do ogrzewania domów używane było drewno nieprzydatne przemysłowo lub o ograniczonych możliwościach wykorzystania w innych sektorach gospodarki.

Szczegółowe wymogi dotyczące drewna energetycznego

Nowe przepisy rzeczywiście wprowadzają konkretne wymagania dotyczące wymiarów i jakości drewna opałowego. Zgodnie z rozporządzeniem, drewno energetyczne definiowane jest jako:

  • Drewno okrągłe lub łupane o dolnej średnicy mniejszej niż 5 cm bez kory lub 7 cm w korze, bez względu na długość.
  • Alternatywnie, drewno o długości do 3 metrów i górnej średnicy co najmniej 5 cm bez kory lub 7 cm w korze.

Dodatkowo, aby drewno zostało uznane za energetyczne, musi posiadać co najmniej jedną z następujących wad:

  • Zbyt dużą krzywiznę
  • Zgniliznę miękką
  • Brunatnicę obejmującą co najmniej 50% powierzchni przekroju jednego z czół
  • Zaparzenie obejmujące co najmniej 50% powierzchni przekroju jednego z czół
  • Zwęglenie co najmniej 50% powierzchni

Te wymogi są faktycznie rygorystyczne i mogą stanowić wyzwanie dla osób korzystających z tradycyjnych metod ogrzewania, ponieważ większość powszechnie używanego drewna kominkowego ma znacznie większą średnicę.

Kwestia kontroli przez straż miejską

Informacja dotycząca kontroli przez straż miejską wymaga uściślenia. W źródłach rzeczywiście pojawiają się wzmianki o możliwości egzekwowania przepisów przez straż miejską, jednak nie ma jednoznacznego potwierdzenia, że będzie to obejmować rutynowe kontrole wymiarów drewna w domach prywatnych.

Obecne działania kontrolne straży miejskiej w zakresie badań wilgotności drewna opałowego mają charakter głównie prewencyjny i informacyjny, a nie ściśle kontrolny. Jak wyjaśnia rzecznik Straży Miejskiej w Toruniu:

„Działania kontrolne prowadzone przez Straż Miejską w Toruniu w zakresie badań wilgotności drewna opałowego mają charakter prewencyjny. Kierujemy je do tych mieszkańców, którzy chcieliby upewnić się przed okresem grzewczym, czy posiadane przez nich drewno opałowe jest wystarczająco wysuszone”

Warto również zaznaczyć, że straż miejska dysponuje technologiami umożliwiającymi monitorowanie emisji bez konieczności wchodzenia do domów, na przykład dronami, które mogą monitorować dym wydobywający się z kominów.

Cele i uzasadnienie nowych regulacji

Nowe przepisy nie wprowadzają całkowitego zakazu spalania drewna w indywidualnych gospodarstwach domowych czy kominkach. Ich głównym celem jest:

  • Racjonalizacja gospodarki drewnem i ograniczenie spalania pełnowartościowego drewna, które mogłoby być wykorzystane przemysłowo w korzystniejszy gospodarczo sposób.
  • Zmniejszenie presji na wycinkę lasów, co jest istotne dla ochrony środowiska i stabilności rynku drewna.
  • Dostosowanie krajowych przepisów do unijnej dyrektywy RED III dotyczącej odnawialnych źródeł energii.

Potencjalne skutki dla konsumentów

Nowe regulacje mogą mieć istotny wpływ na rynek drewna opałowego i konsumentów:

  • Dostawcy drewna opałowego będą musieli dokładniej selekcjonować sprzedawane drewno, co może wpłynąć na dostępność i ceny.
  • Istnieje obawa, że na krajowym rynku może zabraknąć odpowiedniego opału, a ceny mogą wzrosnąć.
  • Dla użytkowników tradycyjnych pieców i kominków przyzwyczajonych do stosowania grubszych polan może to oznaczać konieczność zmiany nawyków związanych z ogrzewaniem.

Nowe Przepisy o Drewnie Opałowym – Wnioski

Informacja o nowych przepisach dotyczących drewna opałowego jest w większości prawdziwa. Rzeczywiście od września 2025 roku wejdą w życie regulacje wprowadzające szczegółowe wymagania dotyczące wymiarów i jakości drewna energetycznego. Jednak sugestia, że straż miejska będzie rutynowo kontrolować wymiary drewna w domach prywatnych, nie znajduje jednoznacznego potwierdzenia w dostępnych źródłach.

Co do sugestii zawartej w pytaniu dotyczącej członkostwa Polski w UE, należy zauważyć, że choć przepisy te mają związek z unijną dyrektywą RED III, szczegółowe rozwiązania dotyczące wymiarów i jakości drewna są decyzją polskiego ministerstwa, a nie bezpośrednim nakazem UE.

Warto również podkreślić, że nowe przepisy nie zakazują ogrzewania drewnem, a jedynie precyzują, jaki rodzaj drewna może być klasyfikowany jako opałowy.

button

Bibliografia:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry